Srovnání tankovacích karet

Tankovací karty: sleva, nebo přirážka? Srovnání v týdeníku Ekonom

Tankovací karty: sleva, nebo přirážka? Srovnání v týdeníku Ekonom

Týdeník Ekonom píše o firemních tankovacích kartách. Sleva 1,20 Kč/l, kterou získávají klienti AXIGONU bez ohledu na výši jejich výtoče vychází jako jedna z nejlepších na trhu. Přečtěte si celý článek, který uvádíme níže. 

Zdroj: týdeník Ekonom, 5. března 2015. Autor: David Tramba

„Je to nenápadný, ale výdělečný byznys. Prostřednictvím tankovacích karet nakoupí motoristé každým rokem pohonné hmoty za desítky miliard korun. Silnou pozici zde drží CCS Česká společnost pro platební karty. Její poplatky však nejsou zrovna nízké, což láká na trh nové konkurenty. Ti chtějí lídra trhu o část zákazníků připravit.

Na podnikatele a malé firmy cílí společnost Axigon, náležející do skupiny podnikatele Vladimíra Komára. Ten je známý hlavně jako vlastník značek Korunní a Dermacol. Axigon funguje na principu nákupní aliance, díky níž se malí zákazníci dostanou k cenovým podmínkám určeným pro největší klienty.

V současnosti Axigon nabízí svým klientům karty společností Čepro (EuroOil) a Shell. V únoru svoji nabídku dále zatraktivnil. "Nabízíme slevu ze stojanových cen Shellu ve výši 1,20 koruny za litr, nebo plošnou cenu na všech pumpách - i na dálnicích - okolo 30 korun za litr. V síti čerpacích stanic EuroOil je sleva 0,50 koruny," potvrzuje ředitel Axigonu Damir Durakovič.

Zatím však Axigon vedle firmy CCS vypadá jako trpaslík, měsíčně jeho klienti nakoupí pohonné hmoty za zhruba šest milionů korun. Podle posledních známých údajů za předminulý rok vykázala společnost CCS tržby 13,5 miliardy korun.

Své aktivity rozšiřuje také firma W.A.G. payment solutions, dříve zaměřená na tankovací karty pro kamiony. V loňském roce spustila nabídku karet i pro menší dopravce s dodávkami a pro firemní flotily osobních aut. Podobně jako Axigon nemá téměř žádné poplatky, naopak nabízí slevy u partnerských sítí čerpacích stanic.

Tankovací karty představují účinný způsob, jak hlídat firemní náklady. Platit lze jimi pouze za pohonné hmoty a služby související s provozem motorových vozidel. Firmy dostávají pravidelně výpis, podle kterého lze evidovat a kontrolovat útraty jednotlivých řidičů.

Současně je pro společnost pohodlnější dát do účetnictví fakturu za palivo nakoupené během dvou týdnů či jednoho měsíce než sbírat a zpracovávat jednotlivé účtenky z čerpacích stanic.

Račte si přát slevu, či přirážku?

Hlavním trumfem konkurentů z řad specializovaných firem i jednotlivých řetězců čerpacích stanic je výše poplatků. Nejenže od svých klientů nepožadují poplatek za objem nakoupeného paliva, ale často nabízejí i slevy - ačkoli zpravidla omezené na jednu značku benzinových pump (viz tabulka na straně 13).

Konkurenti během posledních osmi let připravili CCS o značnou část trhu. "Kamionoví dopravci dnes používají nejčastěji karty euroShell a Eurowag. Pozice CCS zůstává silná hlavně u firemních flotil osobních aut a dodávek," říká šéf Unie nezávislých petrolejářů ČR Ivan Indráček.

Vlastníkem CCS je od roku 2006 americký poskytovatel firemních palivových karet FleetCor. "Do doby, než ji Američané koupili, byla CCS cenově vstřícná. Poté výrazně zdražili," zmínil Indráček.

Velké řetězce čerpacích stanic na zdražení služeb CCS reagovaly hlavně tím, že začaly zavádět vlastní tankovací karty. Příkladem mohou být společnosti Benzina, Shell, Čepro a OMV Česká republika. Navzájem si v mnoha případech své karty akceptují, jejich užití je však - na rozdíl od karet CCS - možné na nejvýše tisícovce značkových benzinek.

Tady je naopak CCS ve výhodě. Její karty navíc akceptuje nejvyšší počet partnerů - přes dva tisíce čerpacích stanic v Česku a 350 na Slovensku. "To znamená, že řidič není při hledání čerpací stanice s prázdnou nádrží odkázaný na konkrétní řetězec, který právě nemusí být nablízku," zmiňuje mluvčí firmy Irena Mačinová.

Jistý pokles lze vyčíst již ze starších účetních závěrek. Do roku 2012 se tržby CCS České společnosti pro platební karty pohybovaly okolo 15 miliard korun a zisk po zdanění okolo 250 milionů. Předloni nastal pád na 13,5 miliardy korun tržeb a 173 milionů korun čistého zisku. Loňské výsledky zatím nejsou k dispozici.

Společnost CCS přiznává, že bere rostoucí konkurenci v úvahu. "Vyhodnocujeme pravidelně situaci na trhu pohonných hmot a upravujeme rozsah i cenu našich služeb," dodala mluvčí CCS Irena Mačinová.

Na její úkor roste například konkurenční společnost W.A.G. payment solutions, poskytovatel karet Eurowag. Tržby podniku, který většinově vlastní Martin Vohánka, v roce 2013 prvně převýšily hranici 10 miliard korun. "Minulý rok jsme meziročně vyrostli v případě paliva o 29 procent. Podobné tempo držíme již řadu let," dodává Martin Vohánka.

Růst zájmu o své tankovací karty potvrzuje také Shell. "Na českém trhu sledujeme kontinuální nárůst zájmu o naše služby, který se odráží v celkovém počtu aktivních palivových karet," říká mluvčí firmy Shell Czech Republic Petr Šindler. Konkrétní počet vydaných karet v tuzemsku však firma nechce zveřejnit.

Trumfem společnosti Shell je možnost používat její karty po celé Evropě, což je hlavně pro kamionové dopravce lákavé. Karty euroShell Card Multi lze využít na více než 20 tisících akceptačních míst.

Nenápadné poznámky pod čarou

Poplatky se mohou uživatelům karet CCS Limit značně prodražit. V případě menších odběrů paliva se základní poplatek pohybuje od 0,73 do 0,80 koruny za litr. Za číslem je hvězdička odkazující k poznámce pod čarou, kde lze nalézt nenápadný údaj: při ceně paliva nad 15 korun za litr se částka dále navyšuje. Při současných cenách benzinu a nafty okolo 30 korun tak poplatek vychází na 1,30 až 1,40 koruny za litr.

Následuje přehled dalších poplatků. Třeba za nevyužití karty v daném měsíci musí klient uhradit 97 korun. Zpoplatněna je také blokace karty, zaslání upomínky a distribuce daňového dokladu. V celkových číslech se může jednat o poměrně významné částky.

Týdeník Ekonom má k dispozici jedno měsíční vyúčtování, které obdržela menší firma z východních Čech. Její zaměstnanci nakoupili čtyři tisíce litrů pohonných hmot prostřednictvím 30 tankovacích karet. Výše poplatků pro CCS vyšla na 5300 korun bez DPH.

Ne všichni platí tyto vysoké částky. "Tuto poplatkovou masáž CCS uplatňuje zpravidla u historických klientů. Drtivá většina z nich si totiž myslí, že tankují se slevou. Netuší, že místo toho platí poplatek za každý natankovaný litr," uvedl jeden z oslovených manažerů pohybujících se v byznysu s tankovacími kartami.

Poplatky hradí nejen uživatelé karet, ale také provozovatelé čerpacích stanic. Podle zdrojů z čerpadlářské branže odvádějí firmě CCS paušálně až 30 tisíc korun za měsíc za jeden terminál a navíc 0,60 koruny za litr nakoupeného paliva.

Spolupráci však přesto většina pumpařů ukončit nehodlá. Přišli by totiž o významnou část tržeb, kterou přinášejí firemní zákazníci disponující tankovacími kartami CCS.

Například Benzina ve výroční zprávě za rok 2013 uvedla, že motoristé uhradili 58,6 procenta útraty za pohonné hmoty kartou. Bankovní platební karty měly na celkových prodejích 24procentní podíl, na tankovací karty tedy připadá 35 procent.

I to je důvod, proč oslovené řetězce čerpacích stanic ve spolupráci se společností CCS pokračují. Mimochodem, procenta z prodeje odvádějí i v případě platby běžnou bankovní kartou.

2 koruny

Až tolik si strhává poskytovatel karet CCS z jednoho litru prodaného benzinu či nafty. Uživatel karty platí poplatek až 1,40 koruny za litr, provozovatel čerpací stanice hradí dalších 0,60 koruny za litr."

 
Zdroj: týdeník Ekonom, článek z 5. března 2015
 
 

 

 

Tankovací karty

uzivatel_zmena_prihlaseni
modal_objednavka2